hyatt firas

hyatt firas

Wednesday 22 June 2016

Salam Ramadhan Kareem


Ramadhan Kareem

Apakah yang dimaksudkan dengan ungkapan Ramadhan Kareem ini? Ya...pandai saja aku menyebut nya tapi maksudnya masih samar-samar dalam kepala ni. So aku google lah apakah maksud disebalik kata-kata ini. Ramadhan Kareem yang membawa maksud Ramadhan yang mulia lebih tepat lagi bulan Ramadhan yang mulia. 

Rupa-rupanya ungkapan ini sering diucapkan masyarakat Arab sebagai penghormatan atas kedatangan bulan Ramadhan, bulan penuh rahmat dan keampunan. Jika seseorang mengucapkan 'Ramadhan Kareem' kepada saudaranya yang lain maka hendaknya saudaranya membalas dengan ucapan 'Allahu Akram' yang bermaksud Allah maha dermawan/pemurah. Begitulah sedikit sebanyak info yang aku dapat dari Mr Google. Semoga ianya bermanfaat untuk kita semua.

Hari ini 17 Ramadhan 1437H sekejap jer rasa Ramadhan nak meninggalkan kita. Huarrgghhh!!!! Kejap kejap dan kejap sangat rasanya.. Mak tak sihat sejak 2 Ramadhan hari tu.Dua hari baru nampak dia sihat sikit. Rasa hati Allah jer yang tahu, tapi aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izinnya mak beransur pulih. Alhamdulillah. Mak tak de selera makan, gastrik teruk, diabetis tak stabil hanya mampu terbaring dan lemah sangat. Aku sedih sangat tengok mak nye keadaan. Semoga mak cepat-cepat sihat..

Salam Ramadhan Kareem sekali lagi buat semua. Mohon ampun dan maaf dari kami sekeluarga. Dan mohon doakan kesihatan mak ayah aku lebih baik dengan berkat bulan yang mulia ini. 

Semoga kita bersama-sama mengejar dan merebut segala kebaikan di bulan mulia ini. Belum tentu kita akan berjumpa Ramadhan akan datang. Semoga kita diberi kekuatan dalam menunaikan ibadah ini. Aamin.. 

Sekian titipan kali ini. Nanti aku update lagi yer... tapi tak tahu bila mungkin sekejap lagi sehari lagi seminggu sebulan atau setahun lagi.... heheeheh



No comments:

Post a Comment