hyatt firas

hyatt firas

Tuesday 11 August 2015

Resepi Maggi cepat dimasak sedap dimakan.


saatakubersamanya...


saat aku bersamanya aku rajin sangat memasak eh tak delah rajin sangat tapi kerap la juga aku memasak sebab dah ada tanggungjawab kan. Setakat masak maggi aku pun rajin, kata-kata korang dalam hati kan? hihihi Ada suami ada anak, memang lah rajin kalau dulu makan dah ada orang sediakan.. balik kerja jer mak dah siap-siap masak indahnye... La ni balik kerja sila masak sendiri ye kak Atie indah juga :) 

Nak citer sikit masakan emak memang tiada tandingan nye kan tapi masakan mak aku aduhai sambal belacan pon sedap bak kata orang ibu kalau memasak memang paling sedap. Tengok badan aku yang akak sado ni pon da tau kan. huhuhu (sebenarnya tengah stress kan kenaikan berat badan yang tak nak turun-turun lepas Firas dilahirkan) so nak hilangkan stress kita karaoke dulu....

nampak tak ke'stressan' aku tu? nak hilang stress macam tambah stress pulak. hahahaha
Sambung pasal masakan emak ni... dulu selalu aku tanya mak boleh ke aku masak macam ni sedap 
sok-sok.. macam susah sangat aku bayangkan nak masak sesedap mak aku nih. Last-last bila dah kahwin selalu memasak selalu juga koling2 mak tanya resepi and cara-caranya sekarang macam dah boleh beat mak nye masakan.amboiiii.. bak kata ayah aku dah setaraf dah rasa masak ko ngan mak ko. wah kembang kempis hidung aku. Alhamdulillah janji family aku tak kelaparan sebab aku tak pandai masak. heheh...

Sebenarnya semalam mak masak kari daging, sambal belacan, ikan kering & timun. kombinasi yang sangat mengujakan insan seperti ku. Dengan pantasnya aku hasut jer En suami makan sama-sama ngan aku petang tu. So malam masak ringan-ringan aje, ringganye masak maggi tom yam la je kan....saje nak update lagi resepinye masih sama seperti entri dulu. En suami macam tak cukup jer... Firas pulak aku masakkan macaroni tomyam pecah telur sebiji..heheh pun licin...

RESEPI MAGGI TOM YAM SEDAP

2 bungkus Maggi perisa tom yam

3 keping tahu (potong dadu)

2 tangkai sawi jepun

6 tangkai cili padi (potong kecil-kecil)

1 labu bawang besar

1 biji bawang putih

2 cawan air



Lebih kurang macam kat atas tu lah bahan-bahanya.....

CARA-CARANYA

1. Tahu tu di goreng dulu tapi jangan garing sangat sebab nanti kuah maggi tu 

meresap kedalamnye...kekdahnya.

2. Angkat tahu tu tumiskan pulak bawang putih dan merah tadi. Sudah kemerah-merahan garing 

tuangkan air. Air tu jangan banyak sangat biar dia pekat-pekat sikit baru sedap, tapi terpulang juga

 selera masing-masing if nak banyak kuah boleh jer lebihkan kuahnya.

3. Masukkan perencah yang ada didalam maggi tu semuanya. Tunggu kuah mendidih masukkan

maggi , agak-agak separuh masak masukkan pula sayur dan cili yang dah di potong tadi. Siap untuk 

di makan... 


Sedap x? rupa maggi aku ni. Aiiiiii sehingga menjilat jari uooolllsssss...

Selamat mencuba kawan-kawan.

Semoga aku diberi hidayah dan keberkatan olehNya. Amin.

No comments:

Post a Comment